Menestyvä yritys panostaa myös myyntiin ja markkinointiin
Yritys voi tuottaa palveluita tai tuotteita tehokkaasti, mutta laiminlyödä myyntiin ja markkinointiin liittyvät työt.
Vuosikello on mainio suunnittelun väline, jota käytetään paljon erilaisten yritysten ja muiden organisaatioiden töiden suunnittelussa. Sen avulla voit ennakoida yrityksesi vuodenkiertoa eivätkä asiat jää viime tinkaan. Tämä on erityisen tärkeää monialaisissa yrityksissä sekä silloin, jos toiminta vaihtelee voimakkaasti vuodenaikojen mukaan.
Merkitse tähän 12 kuukauden mittaiseen kalenteritauluun ensin kaikki yrityksesi tiedossa olevat tapahtumat ja tehtävät kuten esim. isoimmat etukäteisvaraukset, työntekijöiden lomat, markkinointitempaukset, inventaariot, alv-maksujen suoritukset, messut, joihin olet päättänyt osallistua joko näytteillepanijana tai kävijänä jne.
Merkitse sitten vuosikellon sisäkehälle sopivaan kohtaan kaikki ne valmistelut, joita tarvitaan kunkin vuosikellon tapahtuman takia ja kuka niistä vastaa.
Vuosikellon ulkokehälle voit vielä merkitä kaikki ne tehtävät, jotka koskevat ulkopuolisia toimenpiteitä kuten markkinointia. Esimerkiksi tulevan kesän tapahtumista on moniin matkailuesitteisiin ja -kalentereihin kerrottava jo edellissyksynä tai uusi hinnasto on saatava verkkosivuille hyvissä ajoin ennen kuin seuraavan sesongin varauksia ruvetaan tekemään.
Vuosikello ja ohjeet ovat osa Kasvunvara – työkaluja parempaan palveluun työkirjaa.